Stretchoutsystemet

CrossBoxing

proVISTAS inställning i frågan, huruvida rörelse är nyttig och bra eller onyttig och dålig, kan sammanfattas så här:

Den allmänna uppfattningen tycks vara att rörelse självklart är nyttig och bra. Enligt samma uppfattning är rörelsens motsats stagnation och stelhet, som förstås är onyttig och dålig. Och det är allmänt känt att man föredrar rörelse framför stagnation och vanligen förknippar rörelse med motion. När vi på proVISTA frågar patienter, som söker vår hjälp mot stelhet och smärta av olika slag, om de motionerar, får vi till svar att de springer, motionssimmar, cyklar, styrketränar, går på friskis och svettis med mera.
När vi frågar, ”varför springer du när du har smärta i ryggen?”, får vi ofta till svar, ”det är viktig att röra sig för att motverka stelhet och få motion.”
Eller när vi frågar, ”varför styrketränar du när du har smärta i dina axlar?”, får vi till svar: ”för att stärka musklerna och få bort den svaghet som framkallar smärta” eller ”jag använder lätta vikter, eftersom jag har ont, och då belastar jag inte mina muskler så mycket.”
Man får lätt intrycket att rörelse förknippas med belastning, för det är vad den är. Att springa är belastningsrörelse, att motionssimma är belastningsrörelse, friskis och svettis och workout är belastningsrörelse, och detta slags rörelse är direkt olämplig för människor som lider av smärta och stelhet, anser vi från proVISTA.

Vi från proVISTA skiljer på belastningsrörelse och avlastningsrörelse. Vi tycker inte att man ska belasta redan belastade muskler och leder. Tänk dig en person som har smärta i ryggen, smärta som resultat av stelhet och kompression. Personen i fråga är stel som en planka och ägnar sig åt motionslöpning därför att, som han/hon säger ”man behöver röra på sig”. Men detta betyder att en redan stel och komprimerad kropp utsätts för ytterligare kompressionsrörelser varje gång han/hon sätter fötterna mot marken, oftast med hälarna först. Tänk dig samtidigt hur och var dessa krafter tas emot i en redan komprimerad ländrygg som saknar fjädring. Tänk dig hur dessa krafter fortplantar sig upp i en stel bröstrygg och stela axlar och nacke. Dessa krafter omvandlas till hårda stötar, som ytterligare ökar kompressionen och stelheten.

Avlastningsrörelsens verktyg är onekligen vida överlägsna belastningsrörelsens verktyg
Därför är CrossBoxing att föredra. Du cyklar, springer, boxar och åker skidor, samtidigt som du roterar länd- och bröstrygg, använder dina mag-, bröst-, rygg-, sätes- och benmuskler. Du förbränner överskottsenergi, kalorier OCH förbättrar konditionen. Allt detta sker på en och samma gång, samtidigt som du slipper de hårda och ojämna stötar som löpning framkallar och som medför stelhet i muskler och leder.
Ditt behov av att röra dig efter ett stillasittande arbetspass tillfredställs riskfritt.

CrossBoxing är även överlägsen motionscykeln. När du sitter på en motionscykel, intar du en felaktig anatomisk vinkel. Då får du i jämförelse med CrossBoxing en betydligt mindre effekt på grund av den begränsade rörligheten och dessutom belastar du ryggen fel. De längsgående muskelfibrerna och ligamenten drar ihop sig med resultatet att hela ryggen blir stelare.

  • CrossBoxing är ett utmärkt redskap för uppvärmning.
  • CrossBoxing och stretching är tillsammans en oslagbar kombination, tillräcklig för den vanliga motionären eller för den som vill öka rörligheten.
  • CrossBoxing kan användas av alla.
  • proVISTA lär ut olika träningstekniker avsedda för CrossBoxing och för bästa träning, anpassad för användare med individuella behov av svårighetsgrader.